Pattantyús Gergő
Az olvasztó kemencében 1190 fokon fortyog a vörös üvegmassza. Akár egy könnyűjárású artista átveszi, „hefteli“ a fúvópipára a palackot, addig tartja, mozgatja az olvasztó forrójában, amíg színe kellőképpen felveszi a lángot. Amikor eléggé átizzott, táncra perdül: fordul, forgat, lendít és a tüzesből haragos zölddé vált palack száját óvatosan tágítja, ami aztán a kemence melegében szépen lekerekedik.
A segédkező fúvómester (Ferenczy Károly) már újabb darabhoz tekeri fel az üveget.
A borospince vakablakában tartották a ‚pincetokot‘ (faláda). Praktikus célokat szolgált: a borral, vízzel, pálinkával teli üvegek, miket a gazda magával hordott, ne zörögjenek a szekéren.
Az L alakú forma, a klasszikus paraszti üveg továbbgondolása. Két darab egymásba forgatható. Ma kedvelt nászajándék, ha kérik, egyedi monogrammal készül.
A pecsétet is maga faragja grafitból. Saját pecsétgyűrűje a mesterjele: az alkimisták üvegjele – a végtelen és a kereszt találkozása – két oldalról a PG monogrammal kiegészítve.
„A ‚szabadon fújt‘ technika virágzott a XIII. században Európában. Kutatások bizonyítják, nálunk még a velenceinél is korábban fejlődött magas szintre az üvegművesség. A műhelyemben részben skandináv technikával fújunk, ami a velenceiből fejlődött. Az olaszok büszkesége pedig közel-keleti hagyományokra épült.
Itthon végül elterjedt a sokkal hatékonyabb német ipari irányzat. Formát használtak, mely elsorvasztotta a fújó mesterek esztétikailag magas szintű, korábban kiemelkedően érzékeny művészi vágyait és képességeit. A szabadon fújás sokkal gazdagabb üveg-kultúrát tesz lehetővé.
Voltam cserediákként Írországban. Remek tanárnőm volt Dublinban. Tetszett neki, hogy dolgozni akartam, a diákokra ez ott sem mindenkire jellemző. Így aztán sokat foglalkozott velem. Kezdetben bajlódtam a nyelvvel, de hamar megtanulták, nem kell engem mindig kérdezgetni: Miért akarsz te rekonstruálni, Gergő?
Végig hordott az országon, hála neki sokszínű művészi hagyománnyal találkoztam. Hazaérve kutatni kezdtem. Egyik kincsünk a ‚nemzeti pohár‘. Olyan, mintha két azonos méretű talp lenne egymáson. Nehéz elkészíteni, de az egyik legkülönlegesebb formájú paraszti üvegnek számít a világon.
A szecesszió talán utolsó izgalmas példája lehetne az Andrássy grófnak tervezett ebédlő. Rippl-Rónai összművészeti törekvése itt megelőzi az art-decot. Mire az asztali terítékhez, a poharakhoz ért bizonyára unhatta, mert rajzain a méretek sehogy se stimmelnek. Nem tudjuk, miért nem csinálta meg őket. Sokat kellett kísérleteznünk, mire a mester előtt is talán kedves módon hajladozó poharak és kancsók elkészültek.“
Kertszomszéd a kocsmáros. Hátsó kapu zárja a titkos ösvényt. Jól esik a hideg sör, végre beszélgethetünk is az üvegről, meg a tájszólásokról. Aztán szóba kerül, ami férfiak között szokás: a foci. „Na, mit skandálnak errefelé a téti bírónak, ha a nézőknek nem tetszik a döntés: ‚Mit itété Te téti tetű, Te?‘“
Révfülöp, 2011. szeptember 22.
További információ és tanulmányok:
Fénybánya Huta-Üveg Alapítvány
www.fenybanya.hu
ELŐZŐ: Attalai Zita
KÖVETKEZŐ: Jámbor Attila
LÁTOGATÓK KOMMENTJEI ( 0 )
Kövesd a kommenteket RSS-en, vagy a saját weblapodról.